Sikkasztás

Btk. 372. §

Egy intézmény, szervezet vagy vállalat tisztségviselője sikkasztást követ el, amikor a rábízott pénzeszközöket vagy javakat tisztességtelenül és az előírásokat megszegve haszonszerzés vagy más tevékenységek céljából használja fel. A sikkasztás elkövetési magatartása az ingó dolog (pl. tárgyi eszköz, pénz) jogtalan eltulajdonítása, illetőleg a dologgal sajátjaként való rendelkezés. Ez akkor jogellenes, ha sem jogszabály, sem a dolog tulajdonosa nem engedi ezt meg, a jogtalanság fennállásának időtartama pedig közömbös. A sajátjaként rendelkezés azt jelenti, hogy a jogosult személy engedélye nélkül időlegesen tanúsít olyan magatartást, amelyre csak a tulajdonos, vagy annak hozzájárulásával más személy lenne jogosult (például eladja vagy elzálogosítja).

Politikai támogatás

Politikai ügyet támogató anyagi vagy természetbeni hozzájárulás. Vagyontárgyak vagy szolgáltatások egyaránt ajándékozhatók, illetve ennek minősülnek az egy-egy pártot támogató promóciós tevékenységek, valamint jegyek vásárlása adománygyűjtő eseményekre.

Politikai közszereplők (PEP)

A politikai közszereplők (angolul: Politically Exposed Persons, avagy PEPS) olyan személyek, akik fontos állami pozíciót vagy közéleti szerepet töltenek be, így például az államfő, miniszterelnök, a kormánytagok, vezető politikusok, vezető tisztviselők, bírák vagy a hadsereg előljárói, állami vállalatok vezetői, vagy befolyásos politikai pártok tisztségviselői. Számos esetben a politikai közszereplők rokonai vagy közeli hozzátartozói is közszereplőnek minősülnek. Fő szabály szerint a bankoknak vagy más pénzügyi intézményeknek a közszereplőket magas kockázatú ügyfeleknek kell tekintenie, ezért a kapcsolatuk létrejöttekor, majd azt követően rendszeresen, és fokozottan kell ellenőriznie őket (Fokozott cég- és intézmény-átvilágítás), Az üzleti viszony lezárultakor meg kell győződni arról, hogy a politikai közszereplők bankszámláján lévő pénzösszeg nem bűncselekményből vagy korrupcióból származik.

Politikai korrupció

Politikai döntéshozók, akik a hatalmon maradás érdekében visszaélnek a pozíciójukkal, helyzetükkel és vagyonukkal, jogellenesen befolyásolnak politikákat, intézményeket, valamint a közpénzek elosztását.

Politikai akarat

A politikai vezetők hatékony politikai megoldások és széleskörű reformok útján kötelezik el magukat arra, hogy megfelelő választ adnak olyan társadalmi kihívásokra, illetve teljesítik olyan politikai ígéreteiket, mint a korrupció elleni küzdelem, vagy a közügyekben való részvétel növelése.

Pénzmosás

Btk. 399-400. §

A pénzmosás az a folyamat, amelynek során a jogellenesen vagy tisztességtelenül szerzett pénzek eredetét, tulajdonosát vagy célját az által leplezik le, hogy jogszerű gazdasági tevékenységekbe rejtik, ezzel pedig a jogszerűség látszatát keltik. Érdemes tehát kihangsúlyozni, hogy a dolognak büntetendő cselekményből kell származnia – az ilyen dolog átalakítása, átruházása megtörténhet abból a célból, hogy eredetét eltitkoják, de azért is, hogy a büntetőeljárás meghiúsításra kerüljön. Közömbös viszont az, hogy az elkövető saját vagy harmadik személy részére szerzi meg, hasznosítja.

Patronázs (pártfogás)

A részrehajlás olyan formája, amelyben személyeket képzettségüktől vagy jogosultságaiktól függetlenül, hovatartozásuk, kapcsolataik alapján választanak ki egy munkahelyi pozícióra vagy állam által nyújtott juttatásra.

Ösztönző kifizetések

Kisebb értékű vesztegetések, amelyeket „ösztönző”, „felgyorsító”, az ügymenetet könnyítő kifizetésnek vagy „megkenésnek” is neveznek. Ezek olyan rutinszerű vagy szükséges tevékenységek elvégzését biztosítják vagy gyorsítják fel, amelyekre a fizető fél jogszabály alapján vagy egyéb szempontból egyébként is jogosult.

Összejátszás

Titkos megállapodás az állami vagy versenyszektorban olyan tettek megvalósítására, amelyeknek során a feleknek a jogellenes pénzügyi előny szerzésének érdekében a megtévesztés vagy csalás a célja. A részes feleket együttesen gyakran kartellnek nevezik.

Összeférhetetlenség

Egy személy vagy a szervezet, amelynek dolgozik, legyen az a kormány, egy cég, a sajtó vagy civil szervezet azzal szembesül, hogy választania kell a pozíciójából eredő kötelezettségek és követelmények, valamint személyes érdekei között.