Skip to content

A Transparency International Magyarország ismét feljelentést tett az MNB alapítványai ügyében 

A Transparency International Magyarország ismét feljelentést tett az MNB alapítványai ügyében 

A Transparency International (TI) Magyarország kilenc évvel ezelőtt sikertelenül próbálta rávenni a rendőrséget és az ügyészséget arra, hogy számoltassák el a Magyar Nemzeti Bank alapítványi közpénzlenyúlásának felelőseit és szerezzék vissza a közpénzjellegét akkor még éppen csak elveszíteni készülő 260 milliárd forintot. Az ügyészség és a rendőrség a 2016-ban tett feljelentéseinkre semmilyen érdemi választ nem adott, eljárás akkor nem indult. Most, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentései közzétételének folyományaként hűtlen kezelés gyanújával nyomozás indult, újból feljelentést teszünk bízva abban, hogy az illetékes hatóságok ezúttal felelősen döntenek. 

Az ÁSZ idén márciusban nyilvánosságra hozott jelentéseiben zárta le a jegybank – még korábban – a Pallas Athéné Domus Meriti (PADME) néven egybevont alapítványainak a pénzköltéseire irányuló, 2023-ban indult vizsgálatát. Megállapították: azok az ügyletek, amelyeket a TI Magyarország és a független sajtó az elmúlt években feltárt, súlyos törvénysértéseket valósítottak meg. Az ÁSZ a PADME alapítvány által, 2019-et követően megvalósított szabálytalanságokat, elsőrendűen a magántőkealapok és cégek hálózata mögé rejtett ingatlanberuházásokat vizsgálta. Hűtlen kezelés címén ezek miatt tett feljelentést, aminek hatására a rendőrség elrendelte a büntetőeljárást.  

A TI Magyarország továbbra is úgy gondolja, hogy a jegybanki alapítványoknak már a létrejötte sem volt szabályos, és az, hogy 2014-ben 260 milliárd forintot kaptak a központi bank vagyonából, önmagában kimeríti a sikkasztás tényállását. A bajok tehát nem akkor kezdődtek, amikor a PADME alapítvány nekilátott az MNB-től kapott nemzeti vagyon elherdálásának. A TI Magyarország álláspontja szerint már az is bűncselekmény lehetett, hogy az MNB alapítványokra bízta a nemzeti vagyon egy részét.  

A TI Magyarország közel egy évtizede több irányból tett lépéseket a jegybanki alapítványokra ruházott vagyon visszaszerzése érdekében. Az ügyben eljáró bíróságok, így a Kecskeméti Járásbíróság, a Kecskeméti Törvényszék, a Fővárosi Törvényszék és a Fővárosi Ítélőtábla számos, egy irányba mutató ítéletét követően a Kúria is megállapította: az MNB által létrehozott alapítványok közfeladatot ellátó szervnek minősülnek. Az Alkotmánybíróság 2016-ban kimondta: az alapítványok közpénzzel gazdálkodnak, a rájuk bízott vagyont kizárólag az MNB feladataival és elsődleges céljával összhangban költhetik el. 

A jegybank vagyona a nemzeti vagyon része. A Pallas Athéné Alapítványokra, illetve – később – a PADME Alapítványra is vonatkoznak a nemzeti vagyon használatával és hasznosításával szemben támasztott, az Alaptörvényből fakadó követelmények. Ezek a Pallas Athéné Alapítványoknak történt vagyonrendeléssel súlyosan sérültek. Az MNB az Alaptörvény értelmében a monetáris politikáért és a pénzügyi stabilitásáért felel. A felsőoktatáshoz – hivatalosan ebből a célból jött létre minden Pallas Athéné alapítvány, és papíron a PADME is ezt a célt szolgálja – ugyanúgy semmi köze, ahogyan az alapítványi ingatlanügyletek is teljességgel idegenek a jegybank rendeltetésétől. A szóban forgó alapítványoknak tehát sem a célja, sem a tényleges tevékenysége nem egyeztethető össze a jegybanktörvénnyel. 

A Pallas Athéné Alapítványoknak történt törvénysértő vagyonjuttatásról, valamint e közpénztömeg törvénysértő felhasználásáról a jegybank vezetői és egyéb dolgozói döntöttek, akik büntetőjogi értelemben hivatalos személyek. Ezért a TI Magyarország szerint e törvénysértő vagyonjuttatás kimeríthette a hivatali visszaélés bűntett törvényi tényállását. 

Álláspontunk szerint ezen felül az alapítványoknak juttatott közpénz egyszersmind a sikkasztás bűntettét is megvalósíthatta. A törvénysértő vagyonrendelésről döntést hozó, illetve azt jóváhagyó egy vagy több személy ugyanis a rábízott (jegybanki) közpénzzel a sajátjaként rendelkezett. 

Az alapítványok vagyonának ingatlanberuházásokba és magántőkealapokba történt befektetésekben megnyilvánuló, tetemes vagyonvesztéssel járó felhasználása – melyet az ÁSZ is meglepő részletességgel tárt fel a jelentéseiben – pedig hűtlen kezelés gyanúját kelti. 

Mindezeken felül a feljelentésünkben arra is rámutatunk, hogy a feljelentett törvénysértésekről tudomást kellett (volna) szereznie az MNB felügyelőbizottságának és az államháztartásért felelős miniszternek is. Utóbbi az államot megillető tulajdonosi jogokat gyakorolja, és két tagot delegál a jegybank fb-jébe. Továbbá, a jegybanktörvény értelmében – legkésőbb az Alkotmánybíróság vonatkozó, 2016-os döntése értelmében – az Állami Számvevőszék is köteles lett volna ellenőrizni a jegybank által létrehozott alapítványokat.  

A történtek azonban azt mutatják, hogy sem a jegybank felügyelőbizottsága, sem a tulajdonosi jogokat gyakorló pénzügyminiszter nem intézkedett a visszaélések megakadályozása érdekében, és 2023-ig az ÁSZ is tétlen maradt, ami felveti a bűnpártolás gyanúját. 

A TI Magyarország álláspontja szerint rendőrségnek a kezdetekig visszamenően kell kivizsgálnia az alapítványi közpénzjuttatást és a pénzek további sorsát. Kilenc év után ismét feljelentést tettünk annak érdekében, hogy a hatóságok figyelmét felhívjuk a jegybanki alapítványok ügyében felmerülő összes bűncselekmény gyanújára és ezáltal is elősegítsük a közvagyon elherdálásának az elejétől fogva történő, pártatlan kivizsgálását.   

Kapcsolódó oldalak

Nincsenek kapcsolódó oldalak
×