Skip to content

Levélben fordultunk az Európai Bizottsághoz az autópálya-koncessziós ügyben

Levélben fordultunk az Európai Bizottsághoz az autópálya-koncessziós ügyben

A mai napon az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához fordultunk, hogy vizsgálják meg a 35 évre tervezett autópálya-koncesszió uniós jognak való megfelelőségét. Jogi értékelésünk szerint a tervezett koncesszió több ponton is sértheti az uniós koncessziós irányelvet, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet.

Levelünkben kifejtjük, hogy a jelenleg ismert információk szerint a tervezett koncesszió nem tekinthető a koncessziós irányelv értelmében koncessziónak, mivel a koncesszió irányelvi fogalma magában foglalja az építmény hasznosításának átengedését, valamint a hasznosításból eredő működési kockázatnak a koncesszió jogosultja általi viselését. Ezzel szemben a tervezett koncesszió hirdetményéből semmilyen kockázatviselés nem derül ki. Rogán Antal a miniszterelnök kabinetfőnöke kifejezetten úgy nyilatkozott, hogy az építmény hasznosítását – azaz az útdíjak beszedését – továbbra is a kormány fogja végezni, illetve az egyetlen, a koncessziós jogosult által viselt kockázat, amelyet megemlített a kabinetfőnök, az árfolyamkockázat volt. Éppen ezért felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, éppen ezért megsértik az uniós közbeszerzési irányelvet.

A másik pont, amire felhívjuk a figyelmet, az a tervezett koncesszió rendkívül hosszú időtartama, 35 év. A koncessziós irányelv értelmében, ha a koncesszió időtartama hosszabb, mint 5 év, akkor számításokkal kell tudni alátámasztani azt, hogy ez a hosszabb időtartam szükséges ahhoz, hogy a koncesszió jogosultjának megtérüljön a befektetése. Levelünkben jeleztük, hogy a Transparency International Magyarország közérdekű-adatigényléssel fordult a Nemzeti Koncessziós Irodához, amely azonban elutasította kérelmünket. Éppen ezért nem tudjuk megítélni, hogy indokolt-e a 35 éves időtartam, ugyanakkor, mivel a magyar kormány egy jelentős piacot készül 35 évre lezárni, amely sérti az Unión belüli szabad versenyt, az Unió alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a letelepedés szabadságát, valamint a belső piac egységét, ezért álláspontunk szerint a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy indokolt-e a 35 évre koncesszióba adni Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát.

Kapcsolódó oldalak

Nincsenek kapcsolódó oldalak
Kapcsolódó dokumentumok
×