Skip to content

Bejelentést tettünk a Közbeszerzési Hatóságnál a Diákhitel Zrt. túlárazott reklámszerződései miatt! 

Bejelentést tettünk a Közbeszerzési Hatóságnál a Diákhitel Zrt. túlárazott reklámszerződései miatt! 

Magyar Péter, a Diákhitel Zrt. volt első embere vallott arról a Partizánnak adott interjújában, hogy felsőbb – konkrétan a Magyar Fejlesztési Banktól, majd később a Rogán Antal propagandaminiszter kabinetfőnökétől, Nagy Ádámtól érkezett – nyomásgyakorlást követően írta alá a Magyar Péter által nem cáfoltan Balásy Gyula főkommunikátorhoz köthető cégekkel a három-hatszorosan túlárazott szerződéseket. A Transparency International Magyarország ezért a Közbeszerzési Hatósághoz fordult, kérve az interjúban elhangzottak kivizsgálását. 

A Diákhitel Zrt. volt vezetője a hétvégén közel kétórás interjúban számolt be azon ügyek egy részéről, melyek az ő vezetése alatt történtek az állami cégnél. Mint mondta: az állam rendre hatalmas, akár 100-200 milliárdos értékben ír ki tendereket az alá tartozó szervek kommunikációjának egységes elvégzésére, és ezeket a tendereket hosszú évek óta minden alkalommal ugyanazon tulajdonosi körbe tartozó cégek nyerik el. Magyar a műsorvezető kérdésére, miszerint Balásy Gyula cégeiről volt-e szó, úgy válaszolt: „azt hiszem, van köze hozzá”. 

Magyar Péter az interjúban részletesen is beszélt az ügyletekről. Véleménye szerint a cégek amellett, hogy nem nyújtottak megfelelő minőségű szolgáltatást, a piaci árhoz képest háromszoros, de akár hatszoros túlárazással dolgoztak. 

Magyar Péter azt is elmondta, hogy amikor a szóban forgó szerződéseket nem akarta aláírni, több jelzést is kapott mind a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Fejlesztési Banktól, mind a kormányzati kommunikációt szoros kontroll alatt tartó Rogán Antal propagandaminiszter köreiből, miszerint „jobban teszi, ha aláírja” a megrendeléseket. 

Az Rtl.hu időközben a honlapján tette közzé a vonatkozó szerződéseket. A dokumentumok – melyeken Magyar Péter, mint a Diákhitel Zrt. vezérigazgatója mellett magának Balásy Gyulának, a New Land Media Kft. és a Lound Design Kft. első emberének aláírása szerepel – 2018-ban nettó 99 millió, 2019-ben nettó 172,5 millió, 2020-ban pedig nettó 176 millió forintról szóltak (mindhárom esetben 30 százalékos opcióval). 2021-ben újabb szerződés született a felek között, ezúttal nettó 227 millió forint értékben, ugyancsak 30 százalék opcióval. 

Azaz Magyar Péter vezetése alatt az rtl.hu által közzétett szerződések alapján a Diákhitel Zrt. legalább nettó 674,5 millió forint értékben kötött megállapodásokat Balásy Gyula cégeivel.  

Minekután a Diákhitel Zrt. volt első embere konkrét ügyekről, ti. az általa éveken át vezetett állami cégnél megkötött kommunikációs tárgyú szerződések többszörös túlárazásáról tett említést, a TI Magyarország bejelentéssel élt a Közbeszerzési Hatóságnál (KH). Arra kértük a testületet, hogy az ügyben hivatalból indítson vizsgálatot és ennek keretében végezzen piacelemzést annak kiderítése érdekében, hogy a Diákhitel Központ szóban lévő szerződései valóban drágább teljesítésről szóltak-e, mint ami az átlagos piaci ár alapján elvárható volt.  

Egyben azt is kilátásba helyeztük, hogy a konkrét pénzügyi szabálytalanság miatt büntetőfeljelentés teszünk, amennyiben beigazolódik, hogy a kommunikációs szerződéseket tényleg túlárazták, az ugyanis hűtlen kezelést valósíthatott meg. 

A TI Magyarország Tenderbajnok elnevezésű interaktív, közbeszerzési adatokon alapuló felülete szerint Balásy Gyula a a 2019-2021-es időszakban a cégein, nevezetesen a a Lounge Design-on, a New Land-en és a Media Dynamics-en keresztül összesen 295 milliárd forint értékben nyert el közpénzes szerződéseket többségében a Nemzeti Kommunikációs Hivataltól. A főkommunikátor ezzel a hatalmas összeggel a Tenderbajnok felületén, Mészáros Lőrincet, Szíjj Lászlót és Kis-Szölgyémi Ferencet követve a negyedik helyét érte el. 

Kapcsolódó oldalak

Nincsenek kapcsolódó oldalak
×