Nemzetközi stratégiai partnerségek a közoktatás terén

Magyarországon még nem született olyan, középiskolás tanároknak és diákoknak szóló kézikönyv, amely a korrupcióval és az átláthatósággal kapcsolatos alapvető ismereteket gyűjti csokorba. A Transparency International (TI) három tagozata, a magyar, a szlovén és az olasz – az Európai Bizottság megbízásából – egy olyan közös kiadványt készített, amely a korrupció típusait, egyes okait és következményeit veszi számba.

Az oktatás egy ország jövőbeli fejlődésének a záloga, tudományos kutatások garmada bizonyítja e tétel helyességét. Ha az oktatás színvonala javul, annak messze ható következményei lesznek a gazdaságban és a társadalomban egyaránt. Nem mindegy azonban, hogy mit oktatunk, és hogyan. Mi azt gondoljuk, hogy fontosak a korrupcióval és az átláthatósággal kapcsolatos ismeretek. A tudás átadását pedig játékos és interaktív formában, szituációs gyakorlatokon keresztül képzeljük el.

Magyarországon a lakosság korrupciós tudatossága viszonylag magas, vagyis az emberek a TI felmérései szerint tisztában vannak azzal, hogy sokan visszaélnek a hatalmukkal. A társadalom mélyrétegeiben tovább működnek a régi beidegződések, a kölcsönös szívességek rendszere, és sokan vannak azok is, akik mások kárára vagy csalással kívánnak előbbre jutni. A rosszban a jó, hogy a problémát az emberek kezdik felismerni, az viszont elkeserítő, hogy a magyarok nehezen látják a kiutat ebből a helyzetből. Még a viszonylag fiatal, 18-29 éves korosztályban is többségben vannak azok, akik szerint korrupció nélkül Magyarországon nehéz érvényesülni.

A program során a tanári kézikönyvet a három TI tagozat hat iskolában tesztelte és a visszajelzések alapján módosította, frissítette. A tananyag első fele azt a háttértudást igyekszik biztosítani, amely a tanárokat segíti abban, hogy az anti-korrupció témája mellett olyan alapvető fogalmakkal is megismertesse a diákokat, mint pl. a választási rendszer, az alapjogok, a közpénz, a lobbizás, vagy az információszabadság. A kiadvány második fele 45 perces tanórák sikeres lebonyolításához kínál óraterveket a kipróbált interaktív játékokra építve.

A tananyag fejlesztésével párhuzamosan készült egy e-learning modul, ami játékos formában teszteli a diákok tudását. Az online platform terveink szerint folyamatosan bővíthető lesz majd, lehetőséget adva a tanároknak és diákoknak arra, hogy az általuk kitalált és sikeresnek ítélt módszereket, játékokat közzétegyék. Az e-learning teszt 22 kérdését olyan szituációs feladatokkal egészítettük ki, amelyek a diákokat a döntéseik lehetséges következményeivel szembesítik.

A projekt egyik legérdekesebb eleme a kisfilmpályázat volt, melynek során a diákoktól vártunk forgatókönyvötleteket. A kérésünk az volt, hogy pozitív üzenettel közelítsenek az anti-korrupció témájához, megmutatva azt, hogy lehet nemet mondani a korrupcióra. A legjobb ötletek megvalósításához örömmel járultunk hozzá, az alkotások a tananyaggal együtt elérhetők itt elérhetők:

Magyar kisfilmek:

Olasz kisfilmek:

Szlovén kisfilmek:

« back to album

Kisfilm díjátadó

Ezúton is köszönjük az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium és a pécsi Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola együttműködését a projektben.

a

erasmus_logo tka_logo

Adományozás Newsletter signup

Hírlevél feliratkozás

Kérjen tőlünk naprakész információkat!

Hírlevelünkről bármikor leiratkozhat!