Több mint harminc cégvezető jött el arra az üzleti reggelire, amit a Transparency International Magyarország és a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért közösen szervezett, a törökbálinti Telenor Házban. A reggelin részt vett a GVH Versenykultúra Központjának vezetője is. A téma komoly volt, a résztvevők pedig őszinték: arról vitáztak, hogy hogyan lehet a mindennapokban kikerülni a korrupciót. Abban mindenki egyetértett, hogy ez egyáltalán nem könnyű, de érdemes.
A Transparency International Magyarország azért hozta létre a Vállalati Támogatói Fórumát, hogy közös platformot teremtsen azoknak a cégeknek, amelyek etikusan, transzparensen és elszámoltathatóan akarnak működni. A fórum tagjait alkotó cégek abban bíznak, hogy üzleti modelljük követendő példa lesz – vagy már most is az. A Vállalati Támogató Fórum tagjainak száma egyre növekszik, havonta csatlakozik egy újabb cég.
A most szervezett üzleti reggeli csak egy példa arra, hogy milyen segítséget kapnak a Fórum tagjai a Transparency International Magyarországtól. A civil szervezet emellett kifejlesztett egy elektronikus tananyagot a kis-és középvállalkozások számára azért, hogy felismerjék és ki tudják kerülni a korrupciós csapdákat.
A Transparency International Magyarország üzleti etikai és anti-korrupciós tréningeket is tart, bejelentő vonalat (whistleblower hotline) üzemeltet, etikai kódexeket és belső szabályzatokat véleményez.
A legutóbbi üzleti reggelin és kerekasztal beszélgetésen olyan megoldásokat kerestek a résztvevők, amelyekkel a vállalat kultúrájának és a munkatársak mindennapi döntéseinek fontos részévé lehet tenni az üzleti etikai szempontokat. „Jelentős szerepe van ebben a képzéseknek, workshopoknak és elektronikus tananyagoknak, amelyek nem korlátozódhatnak kizárólag a munkatársakra. Egy jól működő cég ebbe a partnereit és a teljes beszállítói láncát is megpróbálja bevonni” – mondta el Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
Tisztességesnek lenni jó üzlet – ez volt az üzenete Salgó Istvánnak, a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért elnökének, az ING Bank vezérigazgatójának. Szerinte ugyanis csak a tisztességes működés éri meg egy vállalatnak hosszú távon, és csak ez képes megalapozni a fenntarthatóságot, amelyre minden vállalat törekszik. Erős a társadalmi igény az üzleti korrupció visszaszorítására, s emellett a befektetők egyre inkább figyelembe veszik a cégek tisztességes működésre való elkötelezettségét. Erős megfelelési kényszer van tehát, amelyet a vállalatvezetők nem hagyhatnak figyelmen kívül.
Tevanné dr. Südi Annamária, a GVH főtitkára és a Versenykultúra Központ vezetője elmondta, hogy kifejezetten a kis- és középvállalkozások körében szeretnék a tiszta versenynek és a jogszabályi környezetnek való megfelelés kultúráját terjeszteni. Ezért fontos a KKV szektor vezetőinek képzése, de a GVH szerint a könyvelők és a jogászok oktatására is érdemes figyelni – a vezetők ugyanis sokszor az ő véleményük alapján döntenek.
A Telenor Magyarország vezérigazgatója szerint meghatározó lépés volt a vállalat életében, amikor az üzleti élet tisztasága és a versenyképesség előmozdítása érdekében megszólították a magyarországi vállalatvezetőket, hogy kövessék a Telenor példáját. „A cégek szerepvállalása és összefogása nélkül nem valósítható meg a korrupció visszaszorítása, és egy versenyképesebb Magyarország építése. A cégek erőfeszítései valós változást képesek elérni. A tisztesség nyilvános vállalásával munkatársainkat is védjük, akik cserébe megbecsülik bejelentett, értékes munkahelyüket. Igen, van olyan vállalat, amelynél emiatt hátrányba kerülünk, de szerencsére több olyan cég is van, amely éppen az etikus szerepvállalásunk miatt becsül meg minket.” – mondta el Christopher Laska a rendezvényen.