Skip to content

Pártaudit, médiahenger, szakmai egyeztetés

Pártaudit, médiahenger, szakmai egyeztetés

A Freedom House Europe és a Transparency International Magyarország által koordinált rendhagyó összefogás a médián keresztüli civil nyomásgyakorlással párhuzamosan új törvényjavaslatot készít. A szervezők a www.kepmutatas.hu oldalon várják további médiumok csatlakozását.

A Freedom House Europe és a Transparency International Magyarország által szervezett projektben résztvevő hét magyar kiadó nyolc szerkesztősége körkérdést intézett az EP-választások várható kampányköltéseiről a pártokhoz: egy időben ugyanazt a 10 kérdést küldve el a választáson indulni kívánó pártoknak. Szintén a projektben résztvevő újságírók oknyomozó munkájának eredményeképpen elkészült egy átfogó „pártaudit” is, amelynek célja, hogy feltérképezze négy parlamenti párt egyelőre átláthatatlan kampány- és pártfinanszírozási gyakorlatát. A projektben résztvevő újságírók hosszú hetek munkájával igyekeztek feltérképezni a pártok vagyonát, bevételi forrásaikat, és azokat a mechanizmusokat, ahogy a pártok beszerzik az állami támogatáson felüli bevételeiket.

Az összegyűjtött információkat összesítő táblázat és az egyes pártokra vonatkozó háttércikkek, hasonlóan a sajtóban az utóbbi napokban, hetekben megjelent írásokhoz, a www.kepmutatas.hu weboldalon találhatók meg.

„Remek munkát végeznek a projekthez csatlakozott újságírók és a szerkesztőségeik,” – mondta Molnár Bálint a Freedom House Europe igazgatóhelyettese, aki szerint a magyar sajtóban eddig példa nélküli az a típusú kooperáció, amelynek eredményeképpen az elmúlt két hétben számos heti és napilapban, illetve televíziós műsorban tucatnyi cikk és riport jelent meg a témával kapcsolatban.

„A kezdeményezés sikeréhez elengedhetetlen az, hogy ez a fontos, de aránylag bonyolult téma folyamatosan teret kapjon a tömegmédiában, hiszen kritikus tömeget kell, hogy elérjünk annak érdekében, hogy végre-valahára a pártok is úgy érezzék, nem halogathatják tovább ennek az ügynek a rendbetételét. Az EP kampány ideális apropót teremt arra, hogy az újságírók nagyon kritikusan vegyék górcső alá azt, hogy vajon mennyibe is kerül egy-egy kampány és erre mennyit költenek a pártok, illetve, hogy azt milyen forrásokból finanszírozzák” – tette hozzá Molnár.

A kezdeményezéshez eddig csatlakozott a Figyelő, a FigyelőNet, a Pannon Lapok Társasága, a Kreatív, a Hírszerző, az Origo, a Bors, és az MTV Szempont szerkesztősége. Molnár hangsúlyozta, hogy továbbra is várják olyan szerkesztőségek jelentkezését, akik szívesen csatlakoznának és támogatnák az ügyet.

A csatlakozók decemberben egy közös nyilatkozatot írtak alá a két kezdeményező szervezettel, amelyben többek között arra is ígéretet tettek, hogy negyedévente nyilvánosságra hozzák a politikai hirdetésekből származó bevételeiket – ezek hamarosan megtekinthetőek lesznek a kepmutatas.hu-n.

Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a két szervezet szakmai és érdekelti egyeztetéseket is folytat annak érdekében, hogy körvonalazódjon egy olyan törvényszöveg, amely átfogó megoldást kínálna a jelenlegi tarthatatlan állapotokra.

„Április végén elindítottunk egy folyamatot, amelynek az a célja, hogy az elkövetkező hónapokban konszenzus alakulhasson ki egy konkrét törvényszöveg körül. A törvényszöveg sarkalatos pontjait április 29-én mutattuk be a nyilvánosságnak, a részletes kidolgozás pedig most zajlik. Eközben folyamatosan egyeztetünk a pártok képviselőivel, illetve azokkal a szakmai és üzleti körökkel is, akik már korábban jelezték, hogy támogatnak egy átfogó reformot.”

Kapcsolódó hírek

A politikai pártok választási kampányainak a finanszírozása Magyarországon a rendszerváltozás óta megoldatlan probléma, egyben...
×