Nepotizmus, összeférhetetlenség, hatósági ellenőrzés vagy szponzorációs lehetőség kapcsán érkező tisztességtelen ajánlat – csak néhány, a nehéz helyzetek közül, amikor egy kkv vezetőjének mérlegelnie kell, mi a helyes döntés. A kis- és középvállalatok gyakran szembesülnek korrupciós veszéllyel, ám többnyire nem rendelkeznek hatékony eszközökkel az egyes helyzetek felismerésére, a következmények mérlegelésére és a megfelelő megoldás kidolgozására. A Telenor, a Transparency International Magyarország és az Amerikai Kereskedelmi Kamara által szervezett kerekasztal beszélgetésen a kkv-kat fenyegető korrupciós nyomásról, a tisztességes vállalati magatartás kihívásairól beszélgettek a résztvevők, s bemutattak egy új elektronikus tananyagot, amely segít a vállalatoknak eligazodni a korrupciós helyzetekben.
A Telenor és a Transparency International által közösen kidolgozott „KKV Kurázsi” –korrupcióellenes elektronikus tananyag kifejezetten a kis-és középvállalkozások számára nyújt segítséget a korrupció elleni küzdelemben. A tananyag elsődleges célja, hogy a felhasználók megismerjék, melyek azok a szituációk, amikor egyáltalán felmerülhet a korrupciós veszély, s legyenek tisztában a lehetséges következményekkel. Az online felületen elérhető tananyag a legfontosabb jogszabályi tudnivalók mellett számos gyakorlati, mindennapi példával segíti a hazai kkv-kat, hogy tudatos, tisztességes üzleti gyakorlatot folytathassanak. A „KKV Kurázsi” segítségével egy vállalat hatékonyan képezheti saját munkatársait, lefektetheti tisztességes és korrupcióellenes működésének alapjait akkor is, ha erre egyébként nincs külön erőforrása.
„Talpon maradni és piaci sikereket elérni a jelenlegi nehéz gazdasági környezetben egyetlen vállalatnak sem könnyű. A kisebb cégek pedig hatványozottan nehezebb helyzetben vannak, ha tisztességesek akarnak maradni. Ezért kiemelt célunk, hogy segítsünk nekik felismerni a különböző korrupciós veszélyhelyzeteket, és megtalálni az azokra adható lehetséges megoldásokat. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy mindazokat az alapelveket és konkrét gyakorlati tapasztalatokat, amelyekkel nemzetközi hátterének köszönhetően rendelkezünk, átadjuk a magyarországi vállalatoknak. A cégek szerepvállalása és összefogása nélkül nem valósítható meg a korrupció visszaszorítása, és ezáltal egy versenyképesebb Magyarország építése. Ehhez kívánunk támogatást nyújtani és példát mutatni, hogy az etikus vállalati magatartás széles körben elterjedhessen.” – mondta Christopher Laska, a Telenor Magyarország vezérigazgatója.
A kerekasztal beszélgetésen David Young, a magyarországi Amerikai Kereskedelmi Kamara Vállalatirányítási és Átláthatósági Bizottságának tagja hozzátette: „A korrupció sokba kerül és a számlát végső soron az adófizető polgárok állják. Mi hiszünk benne, hogy az átláthatóság és a versenyképesség között szoros összefüggés van. Ha egy ország korrupt, romlik a versenyképessége, ezért visszaesik a fejlődése is. A vállalkozásoknak kiszámítható jogi környezetre van szükségük, amely egyenlő esélyeket teremt, egyenlő hozzáférést kínál az információhoz, illetve lehetővé teszi, hogy a közigazgatás elszámoltatható legyen azok felé, akiket szolgál. A kis-és középvállalatok a csata első vonalában vannak. Ezért is fontos, hogy segítsük őket, például olyan eszközökkel, mint a Telenor és a Transparency International elektronikus tananyaga.”
„Az üzleti és a politikai életet átszövő korrupciós jelenségekre nincs egyszerű, gyorsan ható megoldás. Amikor a közhatalmi döntéshozatal egyes érdekcsoportok fogságába esik, vagy a politikai akarat, vagy a sok apró lépés vezet a korrupció csökkentéséhez. A vállalatvezetők nagy része szeretne tisztességesen működni, annak ellenére, hogy nem könnyű feladat ez Magyarországon. A tananyag fejlesztésével az volt a célunk, hogy minél többen ismerjék meg annak a lehetőségét, hogy lehet a megszokottól eltérően, tisztán is működni az üzleti életben” – mondta Alexa Noémi, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
Az eseményen a Telenor vezérigazgatója bejelentette, hogy a vállalat 2013-ban ismét meghirdeti a Telenor Etikus Vállalat Díjat. A tavaly alapított díjjal a mobilszolgáltató a hazai cégek tisztességes működés iránti elkötelezettségét szeretné elismerni és egyben bemutatni, példaként állítani mások elé a legkiválóbb hazai gyakorlatokat. Az idei díjra 2013. augusztus 30-ig lehet pályázni KKV és nagyvállalat kategóriákban. A pályázat részleteiről a www.telenoretikusvallalatdij.hu oldalon található információ.