Korrupcióellenes tananyagot fejlesztett középiskolások számára a Transparency International Magyarország (TI). A projektnek, amelyet az Európai Unió Erasmus-programja támogatott, a célja az, hogy az érettségiző diákok megismerjék a korrupció fogalmát, megnyilvánulási formáit és az ellene való fellépés lehetőségeit. A Sziget Fesztiválon bemutatott kézikönyv interaktív feladatokat, szituációs gyakorlatokat és szerepjátékokat is tartalmaz annak érdekében, hogy a tanulók hatékonyan sajátíthassák el a korrupcióellenes ismereteket.
A szakmai vitára bocsátott, egyelőre nem végleges tananyag nyolc részből áll: a korrupció fogalmi meghatározásán túlmenően a diákok – egyebek mellett – a közbeszerzés, a pártfinanszírozás, a lobbizás vagy az információszabadság alapismereteit sajátíthatják el.
„Mindannyiunk jövője szempontjából fontos a diákok elköteleződése az átláthatóság mellett. Gondolkodó, kritikus, érdeklődő és párbeszédre törekvő fiatalokra van szükség. A TI által fejlesztett tananyag a tárgyi tudás mellett csoportmunkára és együttműködésre buzdít”
– hangsúlyozta a tananyag bemutatóján Sebestyén Diána, a TI projektvezetője.
Az Európai Bizottság által támogatott oktatási program Magyarország mellett két másik uniós tagállamra, Szlovéniára és Olaszországra (illetve a Transparency International ott működő szervezeteire) is kiterjedt, így e három ország tapasztalatai is szerepelnek a kézikönyvben. A három ország 2-2 középiskolájában kísérleti jelleggel már alkalmazták is a tananyagot. Magyarországon az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Iskolában és a pécsi Gandhi Gimnáziumban végezték ezt a munkát.
A tananyaghoz elektronikus oktatásra alkalmas, úgynevezett e-learning modul is készült, amely játékos formában teszteli a diákok tudását. Ez utóbbi különféle hordozókon, így tableten és telefonon is elérhető lesz. A nemzetközi online platform – ahová a Transparency International három tagozata a tanári kézikönyv és az e-learning magyar, szlovén és olasz verzióját feltölti – interaktív és folyamatosan bővíthető lesz. A TI várja a diákok és a tanárok visszajelzéseit is. A program távlati célja az, hogy a TI által fejlesztett tananyag, vagy annak egyes elemei bekerüljenek a Nemzeti Alaptantervbe.
A Sziget Fesztiválon a TI rendezvényét megtisztelte a Magyarországra akkreditált diplomáciai testület számos képviselője is. Anne-Marie Maskay, a Francia Nagykövetség helyettes misszióvezetője köszöntőjében arra hívta fel a figyelmet, hogy tenni kell az apátia és a beletörődés ellen.
„ A korrupció a demokráciát erodáló tényezők közül az egyik legveszélyesebb, ezért küzdeni kell ellene”
– mondta Maskay. A Norvég Nagykövetség helyettes vezetője pedig az egyéni felelősséget emelte ki. Kathrina Ramberg szerint
„a korrupció elleni fellépés és a szolidaritás az egyes állampolgárok mindennapos döntésén múlik.”
A tananyag bemutatását követő kerekasztal-beszélgetés résztvevői arra keresték a választ, hogy milyen módon kötelezhetők el a fiatalok a korrupcióellenes küzdelem mellett, és hogy milyen esélye van annak, hogy a jövő generációja tisztább közéletet teremt majd.
„A diákokkal meg kell ismertetni a korrupció okait, hátterét, és persze segíteni kell őket abban, hogy felléphessenek ellene. Ez fontos feladata a tanároknak, az iskolának, de másoknak is bőségesen van ebben tennivalója”
– vélte Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke. Daróczi Gábor, az Erasmus-program trénere és a Romaversitas volt igazgatója pedig annak a véleményének adott hangot, hogy
„a képzés során világos lett számunkra, hogy a közpénzekről, a választási rendszerekről, a közteherviselésről és a korrupció társadalmi hatásáról nincs tudás a magyar középiskolákban. A TI képzése arra tesz kísérletet, hogy releváns ismereteket adjon át aktuálpolitikai felhangok nélkül.”
***
Az Európai Bizottság által támogatott Erasmus-program része volt egy kisfilm-pályázat is, amelynek keretében olyan ötleteket várt a TI a három ország középiskolás diákjaitól, amelyek egyedi és pozitív példákon keresztül mutatják be korrupció elleni küzdelem fontosságát és annak különféle módozatait. Az összesen 22 forgatókönyv-ötletből hármat választottak ki, ezek megfilmesítéséhez minden szakmai és technikai segítséget biztosítottak. A három magyar filmből a nemzetközi zsűri Deák Kristóf, Oscar-díjas rendező részvételével kiválasztotta a legjobbat. A győztes alkotók az augusztus 20-22-én az olaszországi Piacenzában megrendezendő dokumentumfilm-fesztiválon veszik át az első díjat. A nyertes magyar filmek itt megtekinthetőek.