Jóval többet tehetnének a korrupció ellen a világ legnagyobb távközlési cégei – derül ki a Transparency International (TI) jelentéséből, amelyet ma mutattak be Budapesten. A kutatás a 35 legnagyobb globálisan működő telekommunikációs társaság (29 szolgáltató és 6 gyártócég) közzétételi gyakorlatát vizsgálta. A felmérésben legjobban szereplő cégek – a Deutsche Telekom, a Telenor, a Vodafone – Magyarországon is jelen vannak. A legrosszabb összesített eredményt az Emirates Telecom, a Saudi Telecom és a japán SoftBank érte el.
A Transparency International magyarországi tagozata a szervezet berlini központjával együttműködve rangsort készített arról, hogy a globális távközlési cégek milyen mértékben hoznak nyilvánosságra információkat a következő három területen: jelentéstétel a korrupcióellenes programokról; szervezeti átláthatóság (vagyis a leányvállalatokról szóló adatok); országok szerinti jelentéstétel. A minta meghatározásának alapja a 2014-ben megjelent Forbes Global 2000-es lista volt. A legnagyobb telekommunikációs cégek 22 országból kerültek ki.
A vizsgált 35 vállalat átlagos pontszáma 4,1 lett (a maximum 10 pont volt), és még a legjobban szereplő cég sem érte el a kilenc pontot. A három kategória közül a korrupcióellenes programok terén szerepeltek a legjobban a vállalatok (átlagosan 65 százalékot értek el ebben a kategóriában), a szervezeti átláthatóságot illetően már jóval rosszabb volt a helyzet (itt 34 százalék volt az átlag), az országok szerinti jelentéstétel pedig mindössze 22 százalékos eredményt hozott. A felmérésben összességében az európai vállalatok teljesítettek a legjobban, az ázsiaiak pedig a legrosszabbul. A szolgáltatók teljesítménye két kategóriában is felülmúlta a készülékgyártókét.
A LEÁNYVÁLLALATOKRÓL ÉS AZ ADÓZÁSRÓL ALIG KÖZÖLNEK INFORMÁCIÓT A CÉGEK
Gyakran nincs könnyű dolga annak, aki meg akarja tudni, hogy a legnagyobb telekommunikációs cégek milyen eszközökkel küzdenek a korrupció ellen, milyen szervezeti rendszerben működnek (ideértve a külföldi érdekeltségeket), és mennyi adót fizetnek az egyes országokban. A TI kutatásának következtetése szerint a korrupcióellenes programokat illetően a vizsgált vállalatok összességében megfelelnek a közzététel nemzetközi követelményeinek. Más kérdés, hogy a kutatás szerint a 35 cégből mindössze 15 ellenőrzi rendszeresen a korrupcióellenes programjait, márpedig egy ilyen rendszernél az állandó kontroll és a belső szabályok felülvizsgálata elengedhetetlen lenne. A felmérésnek ebben a kategóriájában az Alcatel-Lucent, a Deutsche Telecom és az Orange szerepelt a legjobban. A kutatás szerint a vállalatok zöme (83 százalék) ugyan támogatja a korrupcióellenes intézkedéseket, de a cégeknek csak a fele teszi egészen egyértelművé, hogy ezek az intézkedések mindenkire, vagyis a vezetőkre is vonatkoznak.
Sokkal rosszabbul állnak a vizsgálatba vont cégek a másik két kategóriában, azaz a szervezeti átláthatóság és az üzleti eredmények országok szerinti közzététele szerint. A vállalatok többségének szervezeti felépítése a külső szemlélő számára átláthatatlan marad, gyakran az sem egyértelmű, hogy hol van telephelyük. A 35 vizsgált cégből 27 esetében nem derül ki, hogy mely országokban találhatóak a leányvállalataik, és csak 4 vállalat közöl információt arról, hogy mennyi adót fizet az adott országokban.
PÉLDAMUTATÁSRA LENNE SZÜKSÉG
„A nagy távközlési a cégeknek példát kellene mutatniuk a korrupció visszaszorítása terén, mivel gazdasági és társadalmi súlyuk egyre nagyobb” – mondta a budapesti bemutatón Jermyn Brooks, a Transparency International üzleti tanácsadó testületének az elnöke. A telekommunikációs ágazat jelentőségét mutatja, hogy világszerte 7 milliárd mobiltelefon előfizetést, valamint 3,2 milliárd internet felhasználót tartanak számon, és ezek a számok még mindig nőnek.
A korrupció kísértése mindenhol nagy, egy-egy licencdíj, fúzió vagy állami szerződés esetén gyakran felmerül a korrupció gyanúja. Ignéczi László, az európai országok távközlési szabályozó testületeit összefogó ernyőszervezet (Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC) vezetője szerint ezért is kell átláthatóbbá tenni az iparágat. „A BEREC célja, hogy átláthatóbb rendszerekben működjenek a telekommunikációs cégek, és jobban elszámoltathatóak legyenek.”
Az EU szigorítaná az ágazatot érintő szabályozást. Az európai cégek egy része már beszámol arról, hogy mennyi az árbevételük egy-egy országban, de még mindig nem tesznek közzé részletes adatokat arról, hogy mennyi pénzt juttatnak alapítványoknak, közösségi és szociális célokra. Ugyancsak minimális információ található a cégek honlapján arról, hogy mekkora összegeket ruháznak be egy-egy országban, mennyi az egyes érdekeltségek adózás előtti eredménye és mennyi társasági adót fizetnek. Egy 2014 októberében elfogadott uniós irányelv alapján a közzétételi szabályok hamarosan változni fognak, mert a direktíva előírja, hogy a pénzügyi beszámoló részeként a korrupcióellenes intézkedésekről is be kell számolni.
„Az információk és adatok nyilvánossága azért fontos, hogy a vállalatok törvényességi szempontból elszámoltathatóak legyenek, és ezáltal ellen tudjanak állni a korrupció kísértésének, ami e cégek önérdeke is”
– tette hozzá Martin József Péter, a TI magyarországi tagozatának vezetője. A telekommunikációs cégeknek szigorú, egyértelmű szabályokat és irányítási rendszereket kell kialakítaniuk, mert csak így kezelhetőek megfelelően a korrupciós kockázatok.
A kutatás módszertana és a rangsor:
A „Transparency in Corporate Reporting: Assessing the World’s Largest Telecommunications Companies” felmérés a Transparency International nagyvállalatokat érintő vizsgálata, a TRAC (Transparency in Corporate Reporting) módszertanát alkalmazza. A kiválasztott cégek a kutatásról tájékoztatást kaptak, majd a kigyűjtött adatokat átnézhették és véleményezhették. A 35 vizsgált vállalat közül 16 jelzett vissza és tett észrevételeket a gyűjtött adatokkal kapcsolatban. A kutatás három kategóriában vizsgálta, hogy a cégek mennyi információt hoznak nyilvánosságra. Mindhárom kategóriában külön-külön rangsor készült, a cégeket egyenként 0-100 százalékos skálán értékelve. Az összesített index a három kategória számtani átlagából jött létre. A végső eredmény 0 és 10 pont közötti skálán fejezi ki a vállalat átláthatóságának mértékét (ahol 0 a legkevésbé átlátható, 10 a leginkább átlátható cég).
A 35 legnagyobb nemzetközi távközlési vállalat közzétételi gyakorlatáról szóló felmérés összesített eredménye a fentiek alapján: